Kedves Olvasóim!
Butaság lenne azt gondolni, hogy közületek bárki ne találkozott volna már a Google szolgáltatásaival, pláne, ha a blogomon jártok és hasonló körökben végeztetek már bármilyen kutatást. Most, 3 különböző Google felületet hoztam, amit kiválóan alkalmazhatunk egy magyarórán. A feladatok többnyire bármely évfolyamon megvalósíthatóak lesznek, univerzális ötleteket igyekszem adni.
Az óra témája két kiválasztott író lesz, vegyük most példának az egyszerűség kedvéért Aranyt, illetve Petőfit. A diákok az osztályban két nagy csoportban dolgoznak, persze, megítélésünk szerint, a hatékonyabb csapatmunka érdekében akár több kisebben is dolgozhatnak, ez függ az osztálylétszámtól. Mindegyik csoport lesz riporter és interjúalany egyaránt. A feladat két szakaszból áll. Az első részben mindegyik csapat egy-egy kérdőívet állít össze, attól függően, hogy mely írót kívánja meginterjúvolni, jelen esetben az A csoport Petőfi Sándort készül meginterjúvolni, így ők az Ő életére, munkásságára vonatkoz kérdéseket állítanak össze, míg a P csoport alanya Arany János lesz, így őrá vonatkozó kérdéseket tesznek fel. A második szakaszban a csoportok kitöltik egymás űrlapját a megfelelő válaszokkal, értelemszerűen az A csapat Arany Jánosként, a P csapat Petőfi nevében válaszol. Az űrlapokat a feladat végén megbeszéljük, ügyelve, hogy helyesen válaszoltak-e a diákok. A két űrlapban található válaszok adott szerzők munkássága esetén akár a következő órákon összehasonlításra is alkalmasak lehetnek.
A feladat előnyeinek találom a csapatmunkát, a kreativítást, a sokoldalúságot, hiszen más szerzők, művek esetén is kiválóan alkalmazható. Továbbá a technológiai előnye, hogy valószínűleg kérdőíveket később is kell majd használniuk, így jó ha minél korábban megismerkednek vele a diákok, illetve az interjú megírása segítheti a jó kérdésfeltevés begyakorolását is. A PIC-RAT modell szerint kreatívnak és átalakítónak titulálnám (KÁ).
Kitöltött kérdőív |
Kitöltetlen kérdőív |
Kitöltetlen kérdőív |
Ahhoz hogy ne csak a levegőbe beszéljek, elkészítettem egy mintaproduktumot is Arany Jánoshoz kapcsolódóan, persze a bőven variálható, nehezíthetünk rajta például, ha megadjuk, hogy milyen évben járunk, így a diákoknak aszerint kell fogalmazniuk a válaszokat (pl. az én válaszadásomnál, már Juliska meghalt, hiszen Aranyként múlt időben beszélek róla.), azt is megadhatjuk, hogy tömören vagy hosszabban kifejtve, kerek egész mondatokban válaszoljanak-e. A lehetőségek száma nagyon sok, pont ezért biztosított a sokoldalú felhasználás. A produktumról a mintaképek kattintásra olvashatóvá válnak.
Google Diák:
Hasonló, mint a Power Point, talán még kicsit egyszerűbb is a kezelése, illetve azonos időben való szerkesztést tesz lehetővé. Kiváló óratartáshoz, a diákok a szemünk előtt tudnak feladatot megoldani, miközben mi tudjuk őket segítni. Amit hiányolok belőle, az egy chat lehetőség, azonban ez is könnyen megoldható egy szövegdobozzal a feladatdia szélén. Sok előzetes felkészülést igényel, de mind tantermi környezetben, mind a jelenlegi digitális helyzetben sok lehetőséget tartogat. Konkrét feladatra példaként táblázatos feladatot tudnék mondani. A diákok négy csapatban dolgoznak (ez négy diát is jelent ugyanazon feladattal) és ki kell tölteniük egy helyesírás ellenőrző táblázatot, ahol az egyik oszlopban fonetikusan vannak a szavak, a másikba pedig ők írhatják be. A tanár időközben tudja ellenőrizni mind a 4 diát a saját gépén, illetvea a kis google fejeknek "névtelen lajhár" helyett a saját nevüket adják meg, akkor még azt is látjuk, hogy mindenki a saját diáját szerkeszti-e. Itt is jól jöhet a Google Diák részletesebb megtanítása számukra, hiszen később sok prezentációt készíthetnek vele. PIC-RAT modell szerint PH-ba sorolnám.
Google Maps:
A Google Maps talán az egyik legismertebb alkalmazás, amelyet többször használunk talán útkereséshez, mint irodalmi feladatokhoz, ettől függetlenül nagyon egyszerűen megtehetjük ezt. Feladatötletként akár az interjús feladat szinesítésére is felhasználhatjuk. Vegyük alapul az ott található két költőnket, Aranyt és Petőfit. A feladatot két csapatban végzik a diákok és a költőkhöz kapcsolódó híres helyszíneket keresnek meg a térképen, ezeknek pedig csupán a koordinátáit adják meg a másik csapat részére. Természetesen a másik csapat is dolgozott ezalatt, tehát végülis koordinátacsere zajlik. A feladat második részében mindenki, szintén a térkép segítségével megkeresi, hogy melyik is lehetett az adott helyszín. Akár verseny is lehet az izgalom kedvéért, hogy melyik csapat végez előbb. Ha a Google Diákat is bevonjuk, akár egy ottani táblázat formájában adják meg és töltik ki a diasorokat. Az töletek tárháza szintén végtelen lehet. PIC-RAT modell szerint PÁ.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése