2020. március 18., szerda

Szófelhő

Szervusz Olvasóm!

A szófelhő kifejezés szerintem hihetetlenül cuki, illetve egy nagyon hasznos alkalmazást is lefed, így beszéljünk most arról. A következőkben 4 különböző módot fogok bemutatni arra, hogy ezt hogyan tehetjük meg egy magyarórán. Ehhez készítettem egy példa szófelhőt is, témaként a Nyugatot választva. A szófelhő a WordArt.com segítségével készült, amelynek használatát nagyon egyszerű megtanulni, azonban segítségével nagyon szép szófelhők készíthetőek. Különösen tetszik benne, hogy mi magunk is választhatunk képet háttérnek, ehhez igazodik az alkalmazás mind színben, mind formában. Ez látszik a képen is, a wordart zseniálisan alkalmazkodott a Nyugat színvilágához, látszanak a formák is, sőt, még a Nyugat felirat és az emlékérem formája is kirajzolódik. Bár véletlen, de nagyon tetszik az is, hogy Beck. Ö. Fülöp neve pont az emlékéremen található meg nagy kiemeléssel, mintha pontosan illeszkedne a helyére. Nézzük azonban a példákat, amelyik mindegyike a 11. osztályosok tananyagába illeszkedik bele, témájuk pedig a Nyugat.

Az első példám esetén a diákok interaktívak lesznek, a tananyag pedig kicsit átalakított formában kerül feldolgozásra (PIC-RAT: IÁ) Az óra elején, bemelegítő feladathoz használjuk a szófelhőt, csupán a diákoknak segítünk felidézni vele néhány, esetlegesen már tanult szerkesztőt vagy jellemzőt a Nyugattal kapcsolatosan. A diák feladata lesz, hogy jelentkezzenek és meséljék el, hogyan tudják kötni a felismert személyeket, jellemzőket a Nyugathoz. Ezeken a kapcsolódási pontokon pedig tovább haladhatunk a folyóirat bemutatása fele.

A második példánál a diákok szintén interaktívak lesznek, a szófelhő pedig a tananyagban tanultak megerősítésére fog szolgálni, amolyan vázlatként (PIC-RAT: IF). A diákokkal a tananyag áttekintése után tanulmányozzuk a szófelhőt, a feladatuk az, hogy ennek segítségével felidézzék az órán elhangzottakat, mindezt olyan szinten, hogy akár a következő órai felelethez vázlatként, támpontként használhassák felelet közben.

A harmadik példában a diákok kreatívak, a tananyag pedig átlakítva kerül feldolgozásra (PIC-RAT: CÁ). Ebben az esetben a diákoknak az lesz a feladata, hogy a tankönyvi lecke alapján mégtöbb kifejezést gyűjtsenek a szófelhőhöz. Természetesen, ennél a feladatnál szükséges az, hogy az óra keretében, a feladatra való felkészülésként megmutassuk a diákoknak a szófelhő készítésének menetét.

A negyedik példában a diákok passzívak, a tananyagot pedig bevezetésként a szófelhő helyettesíti, ezzel dolgoznak (PIC-RAT: PH).  Az óra bemelegítő feldata az, hogy a füzetükbe próbáljanak meg írni legalább 5 mondatot, amely a képről következtetésként le tudnak vonni, pl.: Az 1908. fontos dátum lehet, hiszen a szófelhőben feltűnően nagyként jelenik meg. Ezután a tankönyv segítségével átbeszéljük ezeket együtt és a diákok kiegészítik mondataikat, pl.: Az 1908. fontos dátum, ekkor indult a Nyugat, így a szófelhőben is nagyobbként jelenik meg.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése