Linkgyűjtemény

Digitális források a magyar irodalom és nyelv oktatásához:

  • Zanza.tv
A zanza.tv-n rengeteg oktatási tananyag található a középiskolások számára. Bárki által elérhető, úgy gondolom érdemes megmutatni a diákoknak, hiszen lehet, hogy ha nemcsak a saját magyarázatunkat hallják egy-egy tananyag kapcsán, hanem más, akár digitális feldolgozást is, akkor jobban megértik vagy akár több szempontból átláthatják a tananyagot. Továbbá jó dolognak tartom egy-egy anyagrész rövid áttekintéséhez, ismétléséhez is. 

  • Youtube
A youtube világa nem lesz újdonság a gyermekek számára, azonban kevesen tudják, hogy sok, tanulással kapcsolatos tartalom is elérhető rajta. Az egyik ilyen, személyes kedvencem a Videótanár nevezetű csatorna, amelyen található mondatelemzős, grammatikai videókat még én is sokszor felhasználok az egyetem során. Ismétléshez vagy akár egy-egy elemzés lassabb megértéséhez bátran ajánlom.

  • LearningApps
A learningapps.com számomra is újdonság volt. Az oldalon különböző témakörökben, tantárgyakban vannak csoportosítva az úgynevezett tankockák, amelyek a tanulás segítésére szolgálnak. AZ oldal kezelése roppant egyszerű, azonban a feladatok sokrétűek, színesek és egyszerűen megtanulható a kezelésük. Inkább a fiatalabb generáció, tehát általános iskolások számára használnám az ismétlés, vizuális fixálás részeként.

  • Honfoglaló
A Honfoglaló egy sokak számára már ismert, internetes kvízjáték, amely a tudásra épít. Hasznosságát igazán abban tudnám kiemelni, hogy tapasztalatból tudom, a játék közbeni információkból, főleg a többször felbukkanó kérdés-válaszokból nagyon sok megmarad. Így tantárgyra szűkítve ajánlom a magyar tudás erősítésére is, azonban ezen belül nem lehet szűkíteni, így kifejezetten témakörökre sem. Ezért inkább a tudás bővítésére, érdekesebb dolgok felfedezésére, amolyan kedvcsinálóként használnám.

  • Okosdoboz
Az oksodoboz egy olyan oldal, ahol tanulássegítő anyagok találhatóak, sokszínű feladatokba ágyazva. Különösen előnye, hogy nemcsak tantárgyakra, hanem alsóra és felsőre, illetve középiskolára is lehet szűkíteni a kört, sőt még ezeken belül évfolyamokra is, ezzel igazítja a feladatok szintjét.

  • Blog írása
Az internetes alkalmazások után ideje áttérni az általunk is gyártható, szerkeszthető platformokra, a blogokra. A gyerekekkel olvasó napló helyett egy témában vezetett blog írása, vagy akár egy közös blog szerkesztése sok színt vihet az irodalom, nyelvtan tanításába. Ezt a feladatot inkább már középiskolások számára ajánlanám a nagyfokú internet, digitális igénybevétel miatt.

  • Blogok felhasználása
Végezetül egy blogról és egy honlapról teszek említést. A blogok esetében ugyanis nemcsak azok szerkesztése, hanem olvasása is érdekes tartalomszinesítő eszköz lehet. Ezért rögtön ajánlanék egy olyan blogot, amely 5 költő, 5+1 versét mutatja be képregény formában, ezzel téve sokkal izgalmasabbá azok feldolgozását, határozottan szórakoztató módon.

  • Honlapok ismerete
Úgy gondolom utolsóként fontos kiemelni azt is, hogy vannak olyan honlapok, amelyeket célszerű megmutatni diákjainknak, hiszen megkönnyíthetik az internetes megjelenésüket is akár. Ilyen a Magyar Tudományos Akadémia által létrehozott helyesírást elemző, ellenőrző honlap is, amely segítségével a diákok könnyedén ellenőrizhetik a helyesírásukat, amennyiben bizonytalanok. A nyelvtan tanítása esetén mindenképp hasznosnak tartom ezen honlap bemutatását is.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése