2020. április 16., csütörtök

Digitális történetmesélés

Kedves Olvasóim!

lapoda.hu
Ma egy izgalmas, új témát hoztam. Úgy gondolom, abszolút most éljük meg valahol a digitális történetmesélés korszakát, hiszen lassan népszerűbbek a napukat elmesélő influenszerek a youtubeon, mint a klasszikus tv műsorok. Azonban nemcsak a Youtube felületén valósíthatunk meg mi, tanárok vagy akár a diákjaink is történetmesélést, amelyet felhasználunk az adott tananyag megtanításához, hanem számos más program is rendelkezésünkre áll. Erről itt láthattok is egy nagyon-nagyon érdekes videót, amely számos lehetőséget bővebben kifejt.

Néhány megoldás, najó, több megoldás meglepett engem is. Bár a klasszikus Powerpoint, Prezi és Google Doksin keresztüli történetmesélés ismerős lehet, a videóban bemutatásra kerül elég sok számomra is új alkalmazás. Szuper ötletnek tartom például a lapoda alkalmazás segítségével történő mesélést a kicsik számára. Kicsit engem a klasszikus olvasónaplókra emlékeztet, csupán itt a rajzokkal mesélünk is. Ahogy a hölgy is említi a videóban, szívesen használnám én is általános iskolában magyarórán különböző olvasmányok/versek részleteinek színesebb feldolgozására, bemutatására. Nem csak azért tartom jó ötletnek, mert segíti a diákoknak az olvasmányok feldolgozását, hanem azért is, mert már korán bevezeti őket a média tanulásra való használatába, illetve prezentációs készségeket is szerezhetnek, ha elmesélik a történetet a képeken keresztül az osztálynak. A Storyboardthat szintén jó lehetőséget kínál ehhez hasonlóan erre, kialakítása miatt már akár gimnáziumban is szívesen használnám, kicsit "felnőttesebbnek" tűnik, főleg, hogy kész képregényeket készíthetünk a segítségével. Illetve, ha jól értelmeztem, előbbit le kell töltenünk, míg utóbbit online használhatjuk. Mindkét alkalmazás kezeléséhez részletes levezetés találhatunk a viedóban. Ezúton is köszönjük!

storyboardthat.com
Sajnos, én korábban nem használtam hasonló alkalmazásokat, azonban most a digitális átállás miatt, többször készítettem már hangalámondásos prezentációkat. Úgy gondolom, ezek is valamiféleképpen ide sorolhatók, kifejezetten az egyik, ahol külföldi könyvtárépületeket és mozgókönyvtárakat mutattunk be. Itt csupán néhány megjegyzés szerepelt írásban a képek mellett, a többit mind a szaktársammal meséltük el hangfelvételben. Jó ötletnek tartom ezt a hangalámondásos prezentációt is, kifejezetten akkor is, ha a diákok ikább rajzolnának szívesebben kézzel egy-egy történetet és az arról készült fényképet prezentálnák. Így is összeállíthat akár egy osztály egy prezentációt, mindenki egy-egy képet hozzárajzolva a feladathoz. Akár egy digitális március 15. is elkészíthető vele: csak egy vagy több mesélőre, illetve sok-sok rajzoló diákra van szükség, és biztosan jópofa előadást tudunk készíteni.

Fontos néhány szempontot figyelembe vennünk a hasonló előadások, történetmesélések során. Először is azt, amit minden egyes digitális alkalmazás bevezetésekor szükséges: Van-e lehetősége a diákjainknak ezt akár otthon, akár az iskolában megvalósítani? Vannak-e megfelelő eszközeink hozzá? Mennyire értenek diákjaink az eféle alkalmazásokhoz? Mi mennyire értünk hozzá?
Továbbá úgy gondolom, hogy megfontolandó az ilyen feladatoknál az is, hogy mennyi időnk van egy-egy projektre és mennyi idős az az osztály akiknek szánjuk ezt. Például, saját meglátásom szerint végzős gimnazista osztálynál, ahol sürget az idő, nem célszerű ilyen feladatokat bevinni, de az előző évek során, ha a kötelezőkből mindig van egy csoport, aki készít egyet, akkor az érettségi előtt biztosan hálásak lesznek diákjaink az emlékeztető mesékért.
Fontos még, hogy ismerjük osztályunkat, kreatív energiáikat okosan használjuk ki és legyünk rugalmasak az alkalmazás kiválasztásánál, hagyjuk, hogy akár ők is ötleteljenek, hiszen mi is sokat tanulhatunk az ő digitális tapasztalataikból!

Kellemes digitális történetmesélést kívánok mindenkinek, ne felejtsük el, hogy a szöveghez, ha vizuálisan is kapcsolódunk, sokkal eredményesebbek lehetünk!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése