2020. április 21., kedd

Blogok és podcastok

Kedves Olvasóim!

Érdekes témát hoztam ma nektek, ugyanis a blogok  és pocastok felhasználásáról az oktatásban címmel kezdünk beszélgetésbe. Bontsuk is rögtön két részre az egészet, blogokra és podcastokra, ugyanis mindkettőről külön-külön van leginkább véleményem, tapasztalatom. A bejegyzés nagyban reflektál a következő videóra, így ha van kedvetek pörgessétek át, mindenképpen hasznos tartalom, csupa jó dolgot lehet belőle megtudni.

Blogok:
picjumbo.com
A videóban sok új számomra nem hangzott el a blogokról, ugyanis ezeket már mind-mind megmutatta nekünk a Tanárnőnk a szemeszter elején. Azonban jó volt látni mégegyszer, egyrészt felidézni, hogy mennyi minden más volt akkor, értve itt az azóta tartó karantént is, de leginkább azt, hogy úristen mindjárt vége egy újabb szemeszternek. Másrészt már tapasztaltabb szemmel néztem, hiszen ezt a blogot szerkesztgettem, csinosítgattam, bővítettem egész félévben, így nem kell már arról mesélni, hogyan használjam az oktatásban, mert ezt a módját megtanultam. Persze, teljesen más lesz tanárként becsempészni az oktatásba és elérni megvalósíthatóságát, de mindenképpen bőséges tapasztalat marad ez a szemeszter. Pont emiatt a tapasztalat miatt választom majd szívesen feladatként a blogok készítését az osztályom számára. Amennyiben lesz alkalmam gimnáziumban tudni azt, hogy négy évfolyamon keresztül velem dolgozhatnak a diákjaim, szívesen kipróbálnám már a legelejétől a blog vezetését velük együtt. Elképzelhetőnek tartom, hogy irodalomból közösen felépítsünk egy négy éven átívelő tudásbázist, amit aztán később is szívesen használunk, ők az egyetemen, én a tanításom során. Illetve, a jelenlegi helyzetben is egy jól kezelhető formának tartom, bár nem jobbnak mint digitális tantermek létrehozását, amely közvetlenebb kommunikációt tesz azért lehetővé. Olvasmányok feldolgozására is sok lehetőséget látok benne, főleg, ha szintén egy helyre gyűjtik a diákok azokat, mindig más kapja meg az írási lehetőséget a blogon, így kialakítva egy színes olvasmánybeszámoló felületet. A többieknek természetesen akkor is ott lenne a hozzászólás lehetősége, kisebb fórumokat lehetne indítani egy-egy poszt alatt. Sokkal nkább használnám közös feladatként vagy esetleg csoportbontásban, mint egyéniként, hiszen, valljuk be, kisebb terhet ró ránk, mint tanárokra, illetve a diákoknak is könnyebb átlátni egymásét, ha csak pár blogról beszélünk.

Podcastok:
rawpixel.com
A blogokkal ellentétben a podcastok az a téma, amely még számomra is mindig tartogat új, izgalmas rejtelmeket, hiszen nem ismerem teljesen. Oktatásban való használatra eggyel nehezebbnek tartom, mint a blogolást, azonban egyedibbnek, hiszen Magyarországon még nem kimerített felület. Így, egy digitális tudástár felépítéséhez, ahogy a blogoknál már írtam, el tudom képzelni. Előnye mindenképpen az, hogy halljuk a másikat, azonban ez hátrány is lehet, hiszen nehezebb esetleg elkészíteni. Mindenképpen kevesebben ismerik, így alapos utánajárás kell hozzá és a diákoknak is valószínűleg jobban be kell mutatnunk, mint egy sima blogot. Bár a blog esetében több a szerkesztési buktató, így talán winwin, mindkettővel sokat kell foglalkozni ez biztos, így nem is egyszerű annyira beépíteni őket. Podcastot még nem használtam sosem tanulásra, talán eddig egy-kettőt ha meghallgattam szórakozásból. Az egyik tanárom az egyetemen a jelenlegi helyzetben azt választotta, hogy minden második héten tartunk online órát, a közteseken hangfelvételt küld és azt meghallgatva kell dolgoznunk. Ez talán tapasztalatnak még beleilleszthető a podcast témakörbe. Főleg, hogy nagyon pozitív tapasztalat, ugyanis sokkal jobban megragadt az, amiket mondott és jobban is érdekelt, mert akkor ültem le meghallgatni, amikor úgy éreztem van hozzá kedvem, lélekjelenlétem, ott vagyok fejben is. Így ahelyett, hogy bealudtam untam volna, képes voltam feldolgozni, kijegyzetelni, átgondolni összeszedetten a hallottakat. Ez mindenképpen plusz pont és értékes tapasztalat számomra. Emiatt úgy gondolom, ha a jelenlegi online helyzetben kellene tanítanom, szívesen küldenék hangfelvételt vagy hasznos podcastokat a diákjaimnak, amelyeket ők dönthetnek, mikor hallgatnak meg. Ehhez fontos persze az is, hogy olyan anyagról legyen szó, amely feldolgozható így, megérthető csupán hallás alapján.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése